20 Januari ~ Pondus

Puuust! Då var denna dag över. Det är fredagkväll och jag behöver verkligen krypa ner i sängen om jag ska orka med att jobba den här helgen. Mycket grisningar så lär ju få fullt upp om man säger så. Men ganska många har grisat på 2 dagar nu så är bara 6 stycken kvar nu :)

Hade även sällskap idag på jobbet av Kvinnerstaelever + lärare, som för övrigt var min lärare inom gris. De var där som en del i sin utbildning och det verkade funka bra :) Bara lite "tänka om" så att man inte sprang över varandra i gångarna.. haha! Vad man tänker tillbaka egentligen. På när man själv var på sitt första besök på en besättning med grisar. Jag tyckte att det var intressant minns jag, men lukten, dammet och vissa av de mindre trevliga sakerna (som man tyckte då) minns jag så väl! Jag var då säker på att jag inte skulle börja jobba med grisar. Men tänk vad saker kan ändras?! Och glad är jag för det xD haha!

Var även på mitt andra besök hos Bella idag. Fina fina häst! Jag tror att vi blir ett bra par hon och jag. Så mysig och klok!  Vi övade lite med på ledarskapet idag. Att hon ska lämna "mitt område" genom att backa, stanna och stå still, flytta bakdel och framdel. Duktig var hon! MEN VET NI VAD?!?! Haha jag gjorde ju bort mig totalt.. är ju ny inom detta och jag kom på mig själv tillslut.. i slutet av lektionen så blev hon väldigt lyhörd på det vi övat på. Men jag fick henne inte att stå still så att jag kunde gå och ställa mig vid hennes rumpa. Hon bara flyttade sig för mig hela tiden!! Först fatta jag inte vad det var för fel innan det slog mig (även med lite hjälp att hitta felet) att jag totalt glömt bort att visa en tydlig pondus!!! Hur skulle hon då kunna veta vad eller när jag begär saker av henne? Om inte hela tiden? Men så är det ju inte.. Så det måste jag bli tydligare med om komunikationen ska bli rätt! Men men, man lär så länge man lever xD Hoppas bara att det inte förstörde någonting :/ .. Förhoppningsvis inte!

Började även träna in en sak på stallgången.. att om jag står brevid bogen på henne, med min näsa åt samma håll som hennes mule, så ska hon genom att jag beör henne lite lätt vid armbågen lyfta upp hoven så att jag kan ta tag i den. En väldig simpel grej och jag vet inte alls vad det ska vara bra för men tillslut fatta hon med båda benen så det var kul att det ger resultat och att det faktiskt går :)

Det var allt för idag, nästan ;)
Skriver på tok för mycket och är medveten om det..
Men vill man läsa så vill man, om inte så är det ingen som tvingar :)
Sov gott alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0