15 Januari ~ Hästens dag

Idag har jag enbart spenaderat min tid med dessa fantastiska varelser, hästarna! Eller ja, förutom att jag sov länge xD

Fick ett samtal på eftermiddagen.. där jag fick två erbjudanden av min vän och nuvarande stallvärd, eller vad man kan kalla det, om två hästar. En av dom, som är en travare, behöver ett nytt hem kan man säga.. som fodervärd eller köp. Men man vet inget om den.. och honom hälsade jag inte på idag.

Den andra var ett sto, Anna-Bell, som jag var och kikade på idag. Även hon man kan se på bilderna nedan.
Bella som hon kallas är inte en häst som man bara kan sitta upp och rida på. Hon har problem med sin bog. Har varit inne på ATG där det gjorts en massa koller men man har inte hittat något. Eller ja, lösa benbitar som opererats bort men man hittar inga fel i bogen. Utan det har med musklerna att göra. Så för hennes del är det mycket massage, stretching med mera som behövs..

Visst, varför hållas med en sådan häst? Men hon är underbar! Känslig på det vis jag vill att en häst ska vara. Det är ingen som pysslar med henne nu. Och tanken är då att jag ska hjälpa henne att bli frisk, alltså friskvård till att börja med. Samtidigt så ska jag köra ledarskapsövningar med henne, Horsemanship. Vilket jag älskar! Sedan ska hon börja longeras, tömköras och efter det ska jag sitta upp och påbörja utbildning i lite dressyr. För hoppa det kan hon galant! Hon har tävlat i det och är riktigt fin tydligen.

Men man måste börja från ruta 1 med henne. Vilket jag ser som en utmaning! Så grymt roligt och det är något som jag alltid har velat göra.. Sen ska hon tricktränas ;) Så spännande! Men en sak i taget..
Idag pysslade vi mest med ledarskapsövningar för att jag skulle få se vad jag hade att jobba med. Hon har tydligen svårt att acceptera vem som helst. Men det gick kanon! Speciellt vårat "smygande". Haha söt-häst :)
För övrigt är hon född 2000, import från danmark, halvblod, troligtvis bara inriden sedan uppsutten och hoppad på tävlingar. Känslig. Men ack så fin och personlig!

Efter besöket hos henne så tog jag och Marina med oss våra hästar till ridhuset där vi lekte med dom. Mycket roligt! Hon är så duktig med sin PRE Avelino. Stegringar med hopp, bugningar, spansk skritt, piruetter och en massa annat visade hon för mig! Jättefint :) Stormur kan ju inte alls så där mycket, bara cirkusbugning och riktig bugning. Så det pysslade vi med, och sprang runt och hade oss! Haha han brallar för att han tycker att det är så roligt :D Busen! Mycket uppskattat!

Så nu sitter jag här, med en säng som larmar efter mig..
Kanske bäst att krypa ner! Sov gott folket :)


Kommentarer
Postat av: Emma | Mamma till Casper

Men vad fin!

2012-01-16 @ 11:13:19
URL: http://nikoba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0